Workshopy prebiehajú v rámci iniciatívy „NORSK – Exchange, cooperation and education“. Tvorí ju séria podujatí na Slovensku a v Nórskom kráľovstve. Hlavnými partnermi sú vydavateľstvo HEVHETIA s.r.o.Bjorn Charles Dreyer.

Workshopy sa budú konať v termíne 20. 8. – 22. 8. 2020 v Košiciach v priestoroch Kasární/Kulturparku na Kukučínovej ulici.

Počas workshopov budete mať možnosť zažiť niečo, čo vás na hudobných školách neučia. Zodpovedať na otázky, ktoré si v priebehu svojho muzikantského života kladiete, hľadáte na nich odpovede, alebo objavíte témy a postupy, ktoré sa vám zjavia úplne nečakane.

Nové trendy, netradičné postupy, nové média, inovatívna práca so zvukmi a hudobnou matériou, ale aj praktické technické, organizačno-právne či vzťahové záležitosti.

Naše workshopy sa vás budú snažiť lepšie pripraviť na tvorivý proces, zvládnuť svoju rolu v tvorbe a improvizácii v skupine, či povzbudiť vás pri vašej  plavbe v prúdoch súčasnej hudobnej branže, … 

Lektormi sú nórski a slovenskí špičkoví hudobníci, skladatelia a improvizátori, absolventi prestížnych hudobných akadémii v Nórsku, Dánsku a na Slovensku. Skúsení a úspešní hudobní tvorcovia, budiaci medzinárodný rešpekt, s množstvom odohraných koncertov po celom svete. 

Workshopy sú určené pre študentov hudobných škôl, aktívnych hudobníkov, ale aj každého kto má záujem byť pri tom. So sebou si môžete zobrať aj svoje nástroje. Súčasťou podujatia budú aj jam sessions.

Dvaja študenti budú vybraní na krátkodobý pobyt a workshopy v Osle (Nórsko).

Viac informácii Vám radi zodpovieme na hevhetia@hevhetia.sk


Obsah jednotlivých workshopov

Charles Bjorn Dreyer (1968): Making music with  computer and electronics 

(USA, Nórsko) – gitara, live sampling, elektronics

TERMÍN WORKSHOPU: 20. AUGUST, 11:00, Kasárne/Kulturpark

Slide PRIHLÁSIŤ SA NA WORKSHOP PRIHLASOVACÍ FORMULÁR

Hudobník, skladateľ narodený v USA, žijúci v Nórsku. Je absolventom University of Agder a Norwegian Academy of music. Na nórskej a svetovej scéne pôsobí viac ako 20 rokov. 

Spolupracoval: Mari Boine, Eivind Aarset, Annbjørg Lien, Xploding Plastix, Anneli Drecker (Bel Canto), Silje Nergaard, Kris Kristofferson, Gareth Jones (Depeche Mode) Rita Eriksen, Jan Bang, Erik Honoré, Iver Kleive, Madrugada, Sissel, Sigbjørn Nedland, Scott Gorham, Kjetil Bjørnstad, Kristiansand Symphony Orchestra a mnohými ďalšími. Pre Hevhetiu vydal album wESTAMAN.

Viac info: https//bjorncharlesdreyer.com

Bjorn je typickým predstaviteľom špecifického prístupu nórskych hudobníkov vychádzajúceho zo špeciálneho nórskeho fílingu,  umocneného spoločným povedomím, úzkou spoluprácou, zdieľaním hudobných prostriedkov a technologickej aktuálnosti. Na svojom workshope vás vtiahne do svojho sveta prepájania zvuku elektrickej gitary, elektroniky, IT technológii a dolovania zmysluplných a pôsobivých hudobných a zvukových prostriedkov. Naučí vás ako mať pod kontrolou zvuk a všetky jeho zdroje.


David Kollar (1983) – Rozprávať tónom, ukazovať obrazom – filmová hudba

(Slovesko) – gitara, elektronics, autor filmovej hudby

TERMÍN WORKSHOPU: 20. AUGUST, 12:00, Kasárne/Kulturpark

Slide PRIHLÁSIŤ SA NA WORKSHOP PRIHLASOVACÍ FORMULÁR

David je experimentálny gitarista a skladateľ, ktorý sa v poslednej dekáde zaradil medzi najvplyvnejších európskych avandgardno-jazzových tvorcov. Úspešne sa mu podaril prienik na svetovú scénu. Spolupracuje s jej najvýznamnejšími reprezentantmi (Arve Henriksen, Pat Mastelotto, Eivind Aarset, Christian Fennesz, Trey Gun, Erik Truffaz, Marco Minnemann či Steven Wilson. Je autorom filmovej a scénickej hudby. 

Jeho vývoj od jazzrocku k vytvoreniu si osobitého štýlu v najprogresívnejších trendoch a zásadný prienik z medzinárodného pohľadu je fascinujúci. David vydal pre vydavateľstvo Hevhetia doposiaľ 13 albumov a jednu knihu.

Viac info: www.davidkollar.com
Film Music: https://www.davidkollar.com/film-music

O vzťahu medzi pohyblivým obrazom a filmovou hudbou sa toho povedalo a napísalo mnoho, v každom období vývoja filmu možno identifikovať určité majoritné dominantné trendy a súbežne s nimi minoritné pokusy, zamerané na hľadanie nových možností komponovania filmovej hudby. Napriek obrovskej variabilite a neprehliadnuteľných rozdielov spoločným menovateľom minoritných tendencií tvorby filmovej hudby je obohatiť pohyblivý obraz o novú auditívnu dimenziu, ktorá rozširuje sféru významov a zmyslu a tak v konečnom dôsledku znásobuje estetickú účinnosť filmu. David vám počas workshopu vysvetlí pravidla a postupy pri tvorbe hudby k filmu, so zameraním na jeho špecifický prístup.

Získal dve nominácie Televíznou a Filmovou akadémiou za najlepšiu hudbu k filmu za rok 2017 a 2019. 

Je v úzkom kontakte s ADAMOM JONESOM (gitaristom TOOL), ktorý roky pôsobil v HOLLYWOODE ako výtvarník a visual artist na filmoch Predator, Terminator, Jurský Park, … Spolupracuje s John Van Tongerenom, ktorý spolupracoval 5 rokov s Hansom Zimmerom. John získal niekoľko ocenení za hudbu k animáciam Tom a Jerry. 

Na workshope môžete získať cenné rady a skúsenosti zo života autora filmovej hudby. 

Povedali o Davidovi: https://www.davidkollar.com/quotes

Ocenenia a nominácie

  • TOP 13 Records of The Year – Guitar Moderne Magazine USA 
  • TOP album Ádécouvrir Absolument France 
  • TOP album Slovak doba.sk
  • Radio Head awards Nomination for The best jazz album 
  • Radio Head awards Nomination for The best album 
  • Best Ever Albums of 2015
  • TOP 50 Best albums by PITCHFORK 2015
  • Progressive rock TOP albums 2015 
  • Hudba.sk Nomination for The best album of the year 
  • TMMP TOP albums of The yeat 2015
  • Slovak Film and TV academy – Nomination for the best film score of 2016 
  • 101 Modern guitarist of 21th century, Prepared Guitar Spot  Portugal 
  • The Best Documentary film, Karlove Vary International film festival 2015 
  •  Top albums Musical Melting Pot
  • TOP 20 Prog Mag
  • Top 20 CKCU
  • Top 20 Gagliar Archives
  • Radio Head Awards – Award for Contribution to the Music 2018
  • Radio Head Awards – nomination for the best album of 2018
  • SLOVAK FILM AND TV ACADEMY – NOMINATION FOR THE BEST FILM SCORE OF 2019 
  • Radio Head Awards – The best jazz album of 2020

Peter Katina (1975) – Improvizácia v súčasnej hudbe

(Slovensko) – akordeón

TERMÍN WORKSHOPU: 21. AUGUST, 11:00, Kasárne/Kulturpark

Slide PRIHLÁSIŤ SA NA WORKSHOP PRIHLASOVACÍ FORMULÁR

Hudobník, pedagóg, hudobný publicista, autor knihy Hudba inak. Je absolventom Vysokej školy muzických umení v Bratislave a Hudobnej akadémii Carla Nielsa v Odense (Dánsko).

Premiéroval množstvo skladieb najvýznamnejších svetových autorov súčasnej hudby. Systematický sa venuje autorom škandinávskej scény súčasnej hudby. Vo vydavateľstve Hevhetia mu vyšlo 5 sólových albumov.

Viac info: http://www.peterkatina.sk

Workshop akordeonistu Petra Katinu ponúka pestrý pohľad zameraný na sólovú aj ansámblovú improvizáciu v súčasnej klasickej hudbe, s dôrazom na prvky voľnej, čiastočne komponovanej i „pripravenej“ improvizácie z grafických partitúr, ako samostatného koncertného vystúpenia aj ako konceptuálnej súčasti diel súčasnej hudby.


Didrik Ingvaldsen (1960) – Improvisation – how to play music together using rhythm, melody and emotions

(Nórsko) – trúbka

TERMÍN WORKSHOPU: 21. AUGUST, 12:00, Kasárne/Kulturpark

Slide PRIHLÁSIŤ SA NA WORKSHOP PRIHLASOVACÍ FORMULÁR

Jazzový hudobník, skladateľ, pedagóg. Počas svojich štúdii na prestížnej konzervatóriu v Julliard (USA) bol súčasťou New Yorskej downtownovej scény. Prednášal na Leeds college of Music, učil aj v Tanzánii a na Faerských ostrovoch. Vydal viac ako 14 albumov so svojimi skladbami v rôznych obsadeniach. 

Vo vydavateľstve mu vyšlo album Didrik Ingvaldsen Orchestra, a 3 albumy s česko-nórskym zoskupením NOCZ quartet.

Viac info: http://didrikingvaldsen.no/om

V tomto krátkom workshope Didrik zdôrazní otázku, ako na seba reagujeme, keď spolu hráme hudbu. Použitím rytmu, melódie a emócií ukáže, ako sa spoločná hra môže stať ešte zaujímavejšou a zábavnejšou.


Arve Henriksen (1968) – In the moment of an idea

(Nórsko) – trúbka, electronics, voice

TERMÍN WORKSHOPU: 22. AUGUST, 11:00, Kasárne/Kulturpark

Slide PRIHLÁSIŤ SA NA WORKSHOP PRIHLASOVACÍ FORMULÁR

Absolvent Trodheim Conservatory. Pravidelne spolupracuje s velikánmi svetového jazzu, improvizovanej hudby ale aj mnohých iných žánrov: Nils Petter Molwær, Bill Frisell, Maria Schneider, Misha Alperin, Jon Balke, Trygve Seim, Iain Ballamy, David Sylvian, Jan Bang, Tygran Hamasyan, Trio Mediæval, Terje Rypdal, John Paul Jones ale aj renomovanými svetovými bigbandami, symfonickými či komornými orchestrami.

Je členom kultového zoskupenia Supersilent.

Spolu s Davidom Kollarom pre Hevhetiu nahrali 3 albumy (počas podujatia bude premiérované albumy Sculpting in Time na vinylovej LP a CD Unespected isolation.

Arve je charizmatický hudobný inovátor, stojaci pevne v hudobnej štruktúre nebojacej sa z nej však častokrát unikať a vracať sa do nej s neobyčajne presvedčivou schopnosťou vycítiť ten správny moment návratu a okamžitej interakcie uchopujúcej každý práve prichádzajúci hudobný motív či zvukový impulz, harmonicky a nenútene tak, že hudba zhmotnená v okamžiku je uchopiteľne komunikatívna a krásna.

Nepostrehnuteľné množstvo úkonov, myšlienok a mikro až nano impulzov, veľmi zručne, funkčne a pritom logický vrství, usporadúva a v zápätí opúšťa aby ich niekedy počas koncertu alebo v budúcnosti inkarnoval do nových súvislosti alebo nálad. Používa na to širokú škálu výrazových prostriedkov, od rýdzo akustických, cez akusticko-modulovaných netradične použitím svojho nástroja (trúbky), hlasu, vokalízy či perkusívneho používania vlastného tela, ale aj live samplingu, computerovú moduláciu, reťazca efektov a elektronických  či iných technologických zariadení a programov.

Na workshope vás pustí do svojej kuchyne, naučí vás čo to obnáša, aby ste to všetko mali efektívne pod kontrolou ako byť pripravený uchopiť čaro „here and now“ a pritom podporiť spoluhráča, a ako sa vzájomne posúvať a užívať si krásnych momentov permanentných zrodov.


Magnus Sefaniassen Eide (1982) – drums technique (role in the band, dynamic, poly-rhythms, physical side of playing drums, accompaniment, …), personal connection to the instrument and improvisation

(Nórsko) – bicie

TERMÍN WORKSHOPU: 22. AUGUST, 12:00, Kasárne/Kulturpark

Slide PRIHLÁSIŤ SA NA WORKSHOP PRIHLASOVACÍ FORMULÁR

Magnus vyštudoval bicie na Norwegian Academy of Music v Oslo. Patrí medzi navyťaženejších bubeníkov svojej generácie. Vystupuje s najlepšími nórskymi hudobníkmi. Vďaka svojej univerzálnosti je vyhľadávaným spoluhráčom. Je doma vo všetkých žánroch od mainstreamu, cez fusion, pop, rocku, metalu až k súčasnej improvizovanej a experimentálnej hudbe. Spojenie virtuóznej techniky a výnimočnej muzikality z neho robí skvelého a nezameniteľného bubeníka a hudobníka.

Pre vydavateľstvo Hevhetia vydal 2 albumy s česko-nórskym triom KIAP.

Workshop  bude venovaný rozvoju techniky hry na bicie, úlohe bubeníka v kapele, dynamike, polyrytmom, fyzickému poňatiu hry na bicích, doprovodu, ako aj osobnému a osobitému prístupu k nástroju a improvizácii.


Ján Sudzina (1966) – How to be Successful (?) in contemporary music world (economical, law and personal aspects)

(Slovensko) – vydavateľ, promotér

TERMÍN WORKSHOPU: 22. AUGUST, 13:00, Kasárne/Kulturpark

Slide PRIHLÁSIŤ SA NA WORKSHOP PRIHLASOVACÍ FORMULÁR

Je absolventom fakulty riadenia, Ekonomickej univerzity Bratislava (DP Košice). Prešiel výkonnými i riadiacimi funkciami v rôznych odvetviach (VSŽ Košice, projekt EHMK 2013 Košice, a.i.). V roku 2001 založil hudobnú agentúru a vydavateľstvo Hevhetia, ktoré doposiaľ vydalo viac ako 280 titulov s umelcami z viac ako 40 krajín sveta. Založil a viedol hudobný časopis :HUDBA. Pod značkou ~HEVHETIAFEST organizuje sériu festivalov a podujatí (Košice, Budapešť, Paríž, Praha, a.i.).

Spolu s Krzysztofom Kobyłinskim a Grzegorzom Karnasom založili medzinárodný showcase pod názvom JazzBus. Člen viacerých medzinárodných networkov. Pravidelný účastník medzinárodných veľtrhov, konferencií a showcase (MIDEM, JAZZAHEAD, a.i.). Člen porôt v rôznych súťažiach (Voicingers, JazzJuniors, …) 

Web: www.hevhetiafest.sk, www.hevhetia.com

Čo vás v škole učia o ekonomicko-právnom pozadí hudobného priemyslu? Ste dostatočne pripravený uspieť? Aj osobnostne? Sú vaše očakávania reálne? Ako s pohybovať v zákutiach odvetvia? Dá sa v súčasnom svete preraziť, alebo aspoň spokojne žiť? Je nevyhnutné prispôsobovať sa? Ak áno v akej miera a kde sa môže ocitnúť vaša hudobná a osobnostná identita a integrita? Čo je zaujímavé pre ľudí v branži? Poznáte reálne  trápenia a problémy druhej strany rieky? Existuje v branži nepriateľ? Ak áno aj spoločný?

A ako s správať aby s vami alebo vašimi manažérmi mal niekto ochotu rozprávať? Ako pri tom nestratiť dôstojnosť a sebaúctu? Čo dnes znamenajú autorské práva a ako s nimi narábať? 

Na to s pokúsime spolu nájsť východiskový bod cesty a dôstojný spôsob pohybu. Zaručený spôsob neexistuje, všetko sa neustále vyvíja a mení, ale súhrn reality, požadovaných zručností a správania ako aj pevný krok sa snáď odporučiť dá. Poradiť sa vám bude snažiť človek s viac ako 20 ročnými skúsenosťami v podmienkach neustálych zmien a turbulencií, vycvičený sériami nádejí a sklamaní, ale aj radosti z hudby, napredovania a priamy pozorovateľ zopár dobrých príkladov úspešných príbehov.

X