Bieloruské trio Port Mone vtiahlo publikum do svojich jedinečných melódií

Inštrumentálne trio Port Mone z Bieloruska odohralo svoj koncertný program Letného hudobného festivalu Hevhetia v jednej z koncertných sál Kasární/Kulturparku. Obecenstvu zahrali skladby plné jedinečných spletitých melódií len za pomoci akordeónu, basgitary a perkusií. Ich hudba sa odchyľuje od typických štylistických noriem a prepája klasickú hudbu, noise, experimentálnu a ľudovú hudbu novým citlivým spôsobom.

 

Nebola to exhibícia, bolo to vytváranie atmosféry. Ľudia, ktorí prišli ju dokázali dlho a koncentrovane vnímať. Vidieť, že košické publikum je schopné prijať aj niečo iné a postupne sa vyvíja. „Som milo prekvapený, že oproti tomu, ako to bolo kedysi, keď som po mene poznal každého diváka, sa naše publikum rozrástlo a dnes je už iné ako pred piatimi rokmi,“ tešil sa z vydareného koncertu riaditeľ festivalu Ján Sudzina a pokračoval v hodnotení: „Samotný koncert bol veľmi hlboký. Boli to náročnejšie skladby. Nebola to práve ‚rozjuchaná‘ a rozosmiatá hudba. Takéto niečo bude možno budúci týždeň, keď tu bude Jazzabell a Pavel Jakub Ryba. To bude iná veselšia a hravá podoba leta.

Port Mone Trio zahrali hudbu úplne inú. Na festivale Hevhetia 2014 sú však prítomné rôzne žárovo neuchopiteľné kontrasty. Aj keď sa pred jeho začiatkom organizátori vyjadrili, že tento ročník je oproti minulým viac jazzový, tak ani jeden z koncertov nie je čistý jazz. „Sú to trendy, ktoré sú ‚hľadačské‘. Jednoducho dnešní hudobníci hľadajú východisko z tradičnej jazzovej schémy. A hľadajú kam a ako sa posunú. Festival je z časti úmyselne, koncipovaný tak, že svojím zložením reflektuje vývoj hudobnej psychológie posledných rokov,“ uzavrel úspešný festivalový deň a zároveň prezradil smerovanie vydavateľstva Hevhetia J. Sudzina.

foto: Tomáš Bachura

X